Vad är barnkonventionen lättläst?
En konvention är regler, som många länder har kommit överens om. I konventionen finns regler som ska skydda barns mänskliga rättigheter. Det är en viktig konvention. I barnkonventionen samlas för första gången alla rättigheter som gäller för alla barn och ungdomar upp till 18 år.
Vad är FN s barnkonvention?
Barnkonventionens syfte är att garantera alla barn deras mänskliga rättigheter. FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den ofta kallas, antogs av FN:s generalförsamling den 20 november 1989. Sverige ratificerade barnkonventionen utan reservationer 1990.
Vilken roll spelar EU-domstolen?
EU-domstolen är EU:s egen domstol. Den ser till att EU:s lagar används på samma sätt i alla medlemsländer. Domstolen ska också lösa tvister inom EU, kontrollera att lagar har tillkommit på rätt grunder och hjälpa medlemsländernas nationella domstolar att tolka EU:s lagar.
Hur förklarar man barnkonventionen för barn?
Barnkonventionen
- Som barn räknas varje människa under 18 år.
- Alla barn är lika mycket värda och har samma rättigheter.
- Vid alla beslut som rör barn ska i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa.
- Varje stat ska ta ansvar för och nyttja sina resurser till fullo för att uppfylla barns rättigheter.
Vilka rättskällor som handlar om mänskliga rättigheter är direkt tillämpbara i svensk rätt?
Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (Europakonventionen). Liknande exempel finns också i Amerika och Afrika. Antogs av FN:s generalförsamling den 16 december 1966. Ratificerades av Sverige den 6 december 1971.
Vad innehåller barnkonventionen?
Barnkonventionen handlar om många saker. Till exempel att du har rätt att vara trygg, bli rättvist behandlad, få gå i skolan, få mat och få vård. Den handlar också om att du ska bli skyddad från till exempel rasism, våld och sexuella övergrepp.
Hur fungerar barnkonventionen?
Barnkonventionen blev lag i Sverige den 1 januari 2020. Att inkorporera barnkonventionen i svensk lag innebär att konventionen har samma rättsliga status som andra nationella lagar och den kan därmed ensamt ligga till grund för beslut av våra domstolar och myndigheter.
Varför infördes barnkonventionen?