Innehållsförteckning
Hur räknar man ut hastighetsökning?
Hastighetsökningen är lika stor som arean under grafen, så du kan räkna rutor. Om du har läst Ma3 kan du integrera, annars får du försöka använda dig av medelvärdet. Inte läst matte 3 (-läst samhällsmatte a+b för massa år sen, försöker kompensera nu eftersom jag råkar läsa fysik innan jag läser matte igen).
Hur fungerar varvtal?
Om nålen på varvräknaren pekar på ettan betyder det att motorn snurrar med 1000 varv per minut. Vid tvåan snurrar den med 2000 varv per minut, osv… Du kan ofta höra på motorn om du kör på ett högt eller lågt varvtal. Vid ett högt varvtal brummar motorn högt och vid ett lågt varvtal låter den mindre.
Kan en hastighet vara negativ?
Om du kör bil vid 70 km/h framåt och ökar hastigheten till 90 km/h framåt så har du haft en positiv acceleration. Ifall accelerationen är motriktad rörelseriktningen är den istället negativ. Om du ändrade hastigheten från 70 till 50 km/h framåt har accelerationen varit negativ (riktad bakåt).
Hur räknar man med fritt fall?
V = gt är den ekvation som används för att beräkna hastigheten under fritt fall. I den här ekvationen motsvarar V fallhastigheten i meter per sekund, g är gravitationsaccelerationen i meter per sekund i kvadrat och t är falltiden i sekunder.
Vad menas med rörelse med konstant acceleration?
Hastigheten för en kropp som rör sig med konstant acceleration kan skrivas som v = at, om rörelsen startar från vila vid tiden T=0. En graf över hastigheten som funktion av tiden blir en rät linje, där lutningen beror på accelerationen. Förflyttningen svarar mot ytan under linjen.
Vad kan man få ut ur en st graf och VT graf?
Lutningen i en vt-graf är accelerationen och kan precis som för en st-graf fås genom riktningskoefficient mellan två nära valda punkter eller genom derivering. Arean under kurvan är den totala sträckan föremålet färdats. Om det är enkla former, typ kvadrater och trianglar kan arean beräknas på vanligt sätt.