Frågor

Vilka skadespelare finns det i Scratch?

Vilka skådespelare finns det i Scratch?

Editorn i Scratch 2.0 Skådespelarna agerar enligt sitt manus (script). I Scratch är det du som är regissör, rollbesättare, manusförfattare, scenograf och kostymör!

Vad är en variabel i Scratch?

Variabler. I Scratch kan man göra egna variabler under kategorin data. Att göra en variabel kallas för att deklarera en variabel ‐ man deklarerar för programmet vilka variabler man ska använda. En variabel har ett namn och ett värde.

Vad är ett block i Scratch?

Blocket som rör en sprite ett antal steg På så sätt kan du styra i vilken ordning instruktionerna ska utföras, eftersom Scratch läser ett script uppifrån och ner. Det block du sätter under detta kommer att läsas efter att Scratch gjort klart det som ditt block ska göra.

Hur man gör ett spel med Scratch?

Gå till www.scratch.mit.edu/ Klicka på ”Gå med i Scratch” i övre högra hörnet. Välj ett användarnamn och lösenord och skriv in en valid mejladress. Barn behöver tillstånd av målsman för att skapa egna konton. Det går också bra att programmera utan något konto men då går det inte att spara/dela sina projekt online.

Hur skriver man ett manus i Scratch?

Besök Scratch Scratch kan liknas vid en teater: Det finns en scen där programmet spelas. Det finns skådespelare som du som programmerare bestämmer över. Du som programmerare skriver ett manus och kan använda den rekvisita som finns på scenen.

Hur får man poäng i Scratch?

Variabler – håll något i minnet För att räkna poäng måste du låta Scratch hålla en siffra i minnet, nämligen själva poängen. Du vill att poängen ska börja på noll och sen räknas upp med ett varje gång du träffar katten. För att ett program ska kunna hålla saker i minnet finns något som kallas ”variabler”.

Hur får man poäng på Scratch?

För att räkna poäng måste du låta Scratch hålla en siffra i minnet, nämligen själva poängen. Du vill att poängen ska börja på noll och sen räknas upp med ett varje gång du träffar katten. För att ett program ska kunna hålla saker i minnet finns något som kallas ”variabler”.

Hur skriver man en kodbok?

Tidsåtgång: Ca 20 minuter

  1. Dela ut ASCII-översättningarna och berätta om vad ASCII är och hur binär kod fungerar.
  2. Bestäm hur långt meddelande de ska få skriva.
  3. Dela ut mallen för meddelande.
  4. Därefter ska de översätta varje tecken till en 8-bitars kod med hjälp av ASCII-översättningen.

Hur gör man så att man får poäng i scratch?

Variabler – håll något i minnet För att räkna poäng måste du låta Scratch hålla en siffra i minnet, nämligen själva poängen.

Share this post