Innehållsförteckning
Vad är villkor i programmering?
Villkor, som även kallas if-sats, är en programmeringsterm för att i ett program välja mellan olika alternativ. Det är ett logiskt uttryck för att avgöra om delar av programmet ska köras eller inte.
Vad kännetecknar det Procedurella Programmeringsparadigmet?
Programmeringsparadigm[redigera | redigera wikitext] Programmeringsparadigm är språkoberoende i bemärkelsen att paradigmet inte uttryckligen talar om språksyntax eller semantik, utan om övergripande begrepp och synsätt på program och programutveckling.
Vad är ett objekt i programmering?
Ett objekt är en instans av en klass, det vill säga ett slags simulering av en företeelse som används inom objektorienterad programmering för att samla data och kod som hör ihop. Ett objekt kan till exempel vara en bok i ett program som används på ett bibliotek för att hantera utlåning.
Vem uppfann programmering?
Att programmering är något nytt och flashigt är en uppfattning som delvis stämmer, men faktum är att tekniken startade redan på 1800-talet. Det var matematikern och dottern till Lord Byron, Ada Lovelace som brukar tillskrivas titeln som den första programmeraren i världen.
Vad gör en kompilator?
En kompilator är ett datorprogram som utifrån en programtext skrivet i ett programspråk som till exempel C, Modula, eller Ada, skapar ett motsvarande lågnivåprogram kapabelt att utföra de aktiviteter som programtexten beskriver, alltså ett slags översättare.
Vilka saker är programmerade?
Många saker som vi använder i vår vardag är programmerade. Saker som är programmerade styrs av en dator. Små datorer finns inbyggda i många telefoner, leksaker, maskiner och verktyg.
Vad innebär imperativ programmering?
Imperativ programmering är ett programmeringsparadigm inom vilket ett datorprogram programmeras som en sekvens satser (uttryckta i imperativ form). Motsatsen är deklarativ programmering. Enkelt uttryckt så måste programmeraren ange i vilken ordning instruktionerna ska utföras.
Vad är skillnaden mellan ett objekt och en klass i objektorienterad programmering?
Ett objekt är vad som kallas för en instans av en klass. Ett objekt innehåller de attribut och egenskaper som klassen anger att varje objekt från den klassen ska ha. Enkelt förklarat så kan man beskriva det som att skillnaden mellan en klass och ett objekt är att en klass är en mall för objekt.
Vad betyder objektorienterad?
Objektorienterad programmering, även känt som OOP, är en programmeringsmetod baserad på en hierarki av klasser och samarbetande objekt. Klasser och objekt utgör grunden när man utvecklar stora program eftersom ett program i själva verket består av flera små byggstenar (objekt) som tillsammans bygger upp programmet.