Innehållsförteckning
Finns det fler buddhor?
Enligt buddhismen finns det många buddhor, men Siddharta Gautama är den främste bland dem. Det har funnits många andra buddhor innan och efter Buddha.
Vad står i centrum för buddhismen?
I centrum för kulten står istället Buddha, den upplyste, som är en läromästare och förebild som visar hur buddhisten ska leva. En filosofi och religion Bön, offer och tro på gudar är meningslöst enligt Buddha. Det är människan själv som har makten över sina handlingar och sitt liv.
När började buddhismen uppstå?
Buddhismen uppstod någon gång under perioden från 500-talet till 300-talet f.Kr. i Södra delen av Nepal, nuvarande Lumbini, Nepal. Den spreds sedan i östra Asien och kom att blandas med många kulturer och traditioner.
Vad är tibetansk buddhism?
Lamaism, eller tibetansk buddhism som den också kallas, växte fram i Tibet på 600-talet e.Kr och är en speciell form av buddhism som har sina rötter i vajrayanabuddhismen. Lamaismen fick en särskild prägel efter att ha smält ihop med den lokala folktron på gudar, demoner och andar.
Varför är buddhismen en religion utan någon gud?
Buddhismen tillhör en av världsreligionerna men är i grunden en religion utan någon gud. I centrum för kulten står istället Buddha, den upplyste, som är en läromästare och förebild som visar hur buddhisten ska leva. En filosofi och religion Bön, offer och tro på gudar är meningslöst enligt Buddha.
Beteckningen Buddha fick han först så småningom. Enligt buddhismen finns det många buddhor, men Siddharta Gautama är den främste bland dem. Det har funnits många andra buddhor innan och efter Buddha.
Vad är Livstörst inom buddhismen?
Inom buddhismen är nirvana det yttersta målet, vilket kan beskrivas som ett upphörande av lidande och befriande från återfödelsen. Dit kommer man genom att behärska och slutligen släcka sin “livstörst”, som beskrivs som ursprunget till allt lidande.
Vad är västerländsk buddhism?
Att buddhism i väst främst fokuserar på meditation och personlig upplevelse skiljer sig från traditioner i Asien där det är större fokus på ritualer och klosterlivet (2002, 272).